اسانس زیره سبز و خواص آن

ارزیابی اسانس دانه های N. sativa از نظر آنتی اکسیدان ها نشان داد که TQ و سایر اجزا (کارواکرول، تی آنتول و 4-ترپینئول) دارای خاصیت مهار رادیکال هستند. این ترکیبات و اسانس فعالیت آنتی اکسیدانی متغیری را هنگام آزمایش در روش دی فنیل پیکریل هیدرازیل نشان دادند. آنها همچنین قیمت مبل راحتی ارزان را پاک کردند.

نشان داده شده است که TQ استرس اکسیداتیو ناشی از نیتریلوتری استات طرز تهیه مربای هویج غلیظ را در موش های صحرایی ویستار سرکوب می کند (خان و سلطانا، 2005).

دانه های N. sativa از استرس اکسیداتیو ناشی از روغن ذرت اکسید شده در موش صحرایی جلوگیری کرد (Al-Othman et al., 2006). N. sativa (10%) با نرمال کردن سطوح گلوتاتیون و اکسید نیتریک، استرس اکسیداتیو ناشی از سرطان‌زاهای کبدی مانند دی بوتیلامین و نیترات سدیم را در موش‌های صحرایی خنثی کرد (Gendy et al., 2007).

نشان داده شده است که روغن دانه N. sativa و TQ (داخل صفاقی) اثرات محافظتی بر فرآیند پراکسیداسیون لیپیدی در طی آسیب ایسکمی-پرفیوژن مجدد در طریقه مصرف زیره سبز برای لاغری شکم هیپوکامپ موش دارند (حسین زاده و همکاران، 2007). تیمار جوجه های گوشتی با دانه N. sativa به مدت 6 هفته با افزایش فعالیت میلوپراکسیداز، گلوتاتیون-S-ترانسفراز، CAT، آدنوزین دآمیناز و با کاهش پراکسیداسیون لیپیدی کبد، استرس اکسیداتیو در کبد را کاهش داد (Sogut et al., 2008).

پیش تیمار TQ با افزایش سطح پراکسیداسیون لیپیدی مقابله کرد و فعالیت آنزیم آنتی اکسیدانی در گلبول های قرمز را در طی سرطان زایی کولون ناشی از 1،2-دی متیل هیدرازین در موش های صحرایی ویستار افزایش داد (Harzallah et al., 2012).

ترکیبات زیست فعال اسانس N. sativa شناسایی شده با استفاده از GC و GC-MS شامل p-cymene، TQ، α-thujene، longifolene، β-pinene، α-pinene و carvacrol می باشد. اسانس سیاهدانه فعالیت های بیولوژیکی متفاوتی از جمله پتانسیل های ضد قارچی، ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی از خود نشان داد و تعرفه گذاری خدمات پرستاری شامل چه کسانی میشود؟

اسانس سیاهدانه باکتری های مختلف گرم منفی و گرم مثبت را کاملاً مهار کرد (مرسی، 1379). روغن سیاه‌دانه نیز در مقایسه با آنتی‌اکسیدان‌های مصنوعی، فعالیت مهارکنندگی رادیکال قوی‌تری را در برابر رادیکال DPPḢ نشان داد.

  • منابع:
    1. Cumin essential oil and its properties
  • تبلیغات:
    1. نحوه انتخاب لباس بچه گانه
    2. با خورردن شیرینی نارگیلی از کرونا در امان بمانید
    3. استفاده از جواهرات نقره برای کم کردن وزن!
    4. انواع مدلهای تراکتور را بشناسید!